WACHTWOORD VERGETEN?

*

Klantvriendelijke webwinkel

Wij houden van onze klanten!

In de strijd om de klant zullen webwinkels steeds meer moeten bieden om het hoofd boven water te houden. De concurrentie voor webwinkels is inmiddels zo groot dat klanten op zoek naar een product de mogelijkheid hebben om dit product bij meerdere webwinkels te kopen. In dit artikel een aantal tips om de klantvriendelijkheid te vergroten.

Hoe zorg je er nu voor dat klanten het product bij jouw webwinkel kopen? Behalve de prijs spelen ook andere factoren een rol bij de keuze. Hieronder een aantal tips om de klantvriendelijkheid te vergroten en daarmee uiteindelijk meer verkoop te genereren.

Houdt verzendkosten laag

Iedereen wil graag zo weinig mogelijk betalen voor een product. Als bij het afrekenen echter blijkt dat er nog verzendkosten bij komen haakt men vaak gelijk af. Voor veel webwinkels is het rekenen van verzendkosten vaak een manier om hun kosten te dekken. Maar het resultaat is meestal verlaten winkelwagens en verlies van omzet.
Onderzoek wijst uit dat gratis verzending een van de belangrijkste elementen is bij het maken van een aankoopbeslissing. Doordat inmiddels veel webwinkels gratis verzending aanbieden is het rekenen van verzendkosten dan ook vooral een manier om jezelf uit de markt te prijzen. Als gratis verzending echter onmogelijk is omdat hiervoor de marges te klein zijn kun je ook overwegen om verzending gratis te maken boven een bepaald bedrag.

Promoot je sterke kanten

Stel jezelf de vraag: waarom is jouw webwinkel anders dan de rest? En als tweede: waarom zou een klant jouw webwinkel moeten kiezen in plaats van je concurrent? Bied je zeer snelle levertijden, of lever je alleen de beste producten? Misschien lever je producten die uniek zijn of biedt je simpelweg de laagste prijzen.
Zorg er voor dat deze sterke kanten duidelijk worden getoond in de webwinkel, bijvoorbeeld aan de zijkant van iedere pagina. De hoofdzaak is dat je zelf weet wat je sterke punten zijn en die duidelijk maakt aan potentiële klanten.

Wees transparant

Volgens de wet zijn webwinkel eigenaren verplicht om belangrijke informatie te verstrekken zoals een contact adres en telefoonnummer, KvK en BTW nummer en verkoopvoorwaarden. Veel mensen zijn huiverig om bij een voor hun vreemde webwinkel te bestellen en het schept vertrouwen als deze gegevens gemakkelijk te vinden en duidelijk zijn. Door gebruik te maken van een vraag en antwoord pagina (veelgestelde vragen) kunnen klanten snel en eenvoudig antwoorden vinden op hun vragen.

Veilig afrekenen

Onervaren bezoekers hebben vaak nog weinig vertrouwen in de veiligheid van internet. Zorg er dus voor dat klanten zoveel mogelijk met bekende methoden kunnen betalen zoals iDeal, bankoverschrijving of eenmalige machtiging. Jongere klanten zijn vaak niet in het bezit van een creditcard, maar staan wel open voor nieuwe betaalmethoden zoals Paypal. Laat in de webwinkel duidelijk zien welke betaalmethoden er worden aangeboden. Maak daarbij gebruik van de diverse logo's om extra vertrouwen te scheppen.

Maak het afrekenen eenvoudig

Zoveel mogelijk gegevens verzamelen van je klanten kan voordeel opleveren, maar sommige klanten haken hierbij af. Waarom zou iemand bijvoorbeeld zijn geboortedatum moeten afgeven om een schoen te bestellen? Als het op winkelen aankomt, wil een klant zo snel mogelijk het besteltraject doorlopen met zo min mogelijk klikken. Dus een "gast" optie waarbij een klant een minimum aan gegevens hoeft in te vullen is zeker een overweging waard.

Reageer op verlaten winkelwagens

Veel verlaten winkelwagens betekend dat de klant om een of andere reden is afgehaakt of domweg een fout in het bestelproces. Wanneer het email adres van de klant bekend is kun je deze klant benaderen via mail. Deze mail moet zo snel mogelijk na het verlaten van de winkelwagen worden gestuurd omdat de kans dat de klant nog steeds op zoek is dan groot is. Biedt eventueel een korting aan of gratis verzendkosten om de klant aan te moedigen terug te gaan en alsnog een bestelling te plaatsen. Zorg er ook voor dat de mail is voorzien van een link zodat ze bij het klikken hierop gelijk terug zijn in de winkelwagen.

Goede productfoto's

Het is belangrijk om veel aandacht te schenken aan het presenteren van je producten. Een van de nadelen van een webwinkel is dat klanten het product niet in hun handen kunnen houden. Maak gebruik van kwaliteits foto’s met veel details om dit probleem aan te pakken. Presenteer het product vanuit verschillende invalshoeken door meerdere foto's te maken. Maak gebruik van een zoomfunctie voor producten met bijzondere details of decoratie. Op die manier krijgen klanten een goede indruk van het product. Ook hierin kun je jouw webwinkel onderscheiden van de rest.

Duidelijke levertijden en retourneren

Een klant heeft het product het liefst zo snel mogelijk in huis en niets is erger dan geen idee te hebben wanneer het product wordt geleverd. Help je klanten door het weergeven van de levertijd. Je kunt deze informatie geven op basis van standaard levertijden, of indien van toepassing een aantal mogelijkheden bieden om een snellere levertijd aan te bieden via bijvoorbeeld een koeriersdienst of ander verzendbedrijf.
Het klinkt misschien raar, maar door duidelijk te maken dat de klant de mogelijkheid heeft om het product te retourneren kan het vertrouwen van de klant in je webwinkel alleen maar groeien. Geef hierbij wel duidelijk aan wat de voorwaarden voor het retourneren zijn om teleurstelling achteraf te voorkomen.

Moedig klantbeoordelingen aan

Klantbeoordelingen zijn vaak een van de belangrijkste factoren om tot aanschaf van een product over te gaan. Ook worden die nu beschouwd als een essentieel onderdeel van webwinkels doordat positieve beoordelingen helpen om het vertrouwen te versterken. Ook hebben klantbeoordelingen een positieve invloed op de zoekmachine resultaten doordat het zorgt voor unieke content.

Laatste blogs

Wij houden van onze klanten!
25 apr 2015 1731

Klantvriendelijke webwinkel

in Webwinkels
In de strijd om de klant zullen webwinkels steeds meer moeten bieden om het hoofd boven…
EU wet 2015 intro
27 mrt 2015 1655

EU wet 2015 voor webwinkels

in Webwinkels
De inkt van de vorige EU wet voor webwinkels is nog niet droog of er is al weer nieuwe…
OpenCart 2.0
27 sept 2014 1638

OpenCart versie 2.0

in Webwinkels
Op het moment van schrijven is de beta versie van OpenCart 2.0 beschikbaar. De meest in…
27 sept 2014 1310

Shellshock bug

in Techniek
Een lek in de Bash-shell van OS X en Linux maakt het mogelijk om aanvallers een code uit…
TOP